Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen

Algemeen

We spreken van problematische schulden als jij je schulden niet meer zelfstandig kunt oplossen. Heb je problematische schulden? De GKB kan je helpen. Lees meer over hulp bij schulden.

Schulden zijn bijvoorbeeld achterstanden in de vaste lasten (zoals huur, gas, water, elektra en ziektekosten), maar ook een roodstand bij een bank of een verkeersboete is een schuld. Heb je iets op afbetaling gekocht, bijvoorbeeld bij een postorderbedrijf of met een creditkaart? Of heb je een lening of doorlopend krediet? Ook dat zijn schulden.

Bekijk alle vragen in de categorie "Algemeen"

Over de GKB

De Gemeentelijke Kredietbank (GKB) is een overheidsinstelling. Wij helpen mensen met een financieel probleem waar ze zelf niet (meer) uitkomen. Wij bieden hulp bij schulden, het voorkomen van schulden, inkomensbeheer, sociale kredietverlening en beschermingsbewind. Wij werken voor de inwoners van 14 gemeenten.

Onze diensten zijn bedoeld voor de inwoners uit ons werkgebied. Voor welke diensten je in aanmerking komt, hangt af van het beleid van de gemeente waarin je woont. Op de pagina Werkgebied vind je een overzicht van de gemeenten waarvoor wij werkzaam zijn.

Bekijk alle vragen in de categorie "Over de GKB"

Hulp bij schulden

Je kunt je aanmelden voor hulp bij schulden via het digitale aanmeldformulier.

LET OP!
Het verschilt per gemeente óf je je rechtstreeks kunt melden bij de GKB óf dat je je eerst moet melden bij de gemeente. Op de pagina Werkgebied kun je zien hoe je je moet aanmelden in jouw gemeente.

In geval van crisis
Dreig je uit huis gezet te worden? Of word je energie of water binnenkort afgesloten door betalingsachterstanden? Meld je dan wel bij de GKB. Dit kan telefonisch via 0592 820 840.

Heb je hulp nodig bij de aanmelding? Bel ons dan op 0592 820 840.

Nadat we je aanmelding hebben ontvangen, krijg je zo snel mogelijk een uitnodiging voor een intakegesprek.
Dit gesprek vindt plaats binnen vier weken nadat we je aanmelding hebben ontvangen.
Na het intakegesprek kijken wij op welke manier wij u kunnen helpen.

Bekijk alle vragen in de categorie "Hulp bij schulden"

Inkomensbeheer

Bij inkomensbeheer beheert de GKB je inkomsten en betaalt daarvan je vaste lasten, zoals huur, energie, water en je zorgverzekering.

Ook adviseren wij je over hoe je jouw inkomsten kunt verruimen en uw uitgaven kunt verlagen.

Je kunt je aanmelden voor inkomensbeheer via het digitale aanmeldformulier.

Heb je hulp nodig bij de aanmelding? Bel ons dan op 0592 820 840.

Bekijk alle vragen in de categorie "Inkomensbeheer"

Kredietverlening

De GKB verstrekt enkel sociale leningen. Dit zijn leningen voor bijvoorbeeld een noodzakelijke reparatie aan je wasmachine of een hoge eindafrekening van je energieleverancier. De GKB verstrekt leningen aan mensen die niet bij een commerciële bank terecht kunnen. Bijvoorbeeld omdat ze een laag inkomen hebben of ouder zijn dan 65 jaar. 

 Wij kijken altijd of een lening verantwoord is. Jouw belang staat namelijk voorop, niet dat van de bank.

Het lenen van geld bij de GKB is altijd maatwerk. Of wij jou een lening kunnen verstrekken hangt af van je persoonlijke en financiële situatie.

Bekijk alle vragen in de categorie "Kredietverlening"

Mijn schuldhulp

Mijn Schuldhulp is jouw persoonlijke omgeving waar je jouw schuldregeling bij de GKB kunt volgen. Met Mijn Schuldhulp kunt je altijd, dus wanneer je maar wilt, online de status van jouw schuldregeling bij de GKB volgen.

Meld je nu hier aan voor Mijn Schuldhulp.

Om gebruik te kunnen maken van Mijn Schuldhulp moet je jezelf eerst hiervoor aanmelden. Daarna kun je met de ontvangen gegevens inloggen. Dit kan via het tabblad Mijn Omgevingen of direct en daarna te klikken op de knop Mijn Schuldhulp.

Het enige dat je hiervoor nodig hebt, is een geldig e-mailadres en een internetverbinding. Je kunt vervolgens thuis op jouw eigen computer inloggen, maar ook op andere plekken, als bijvoorbeeld op een computer in de bibliotheek.

Bekijk alle vragen in de categorie "Mijn schuldhulp"

Mijn inkomensbeheer

Neem hiervoor contact op met jouw contactpersoon.

Heb je Budgetbeheer bij de GKB of als sta je onder bewind bij de GKB dan kun je gebruik maken van Mijn Inkomensbeheer. Heb je een krediet kijk dan op Mijn Krediet, heb een schuldregeling bij de GKB, kijk op Mijn Schuldhulp.

Ga naar https://kasboek.smartfms.nl/. Hier vul je jouw e-mailadres in samen met de inloggegevens in die je van de GKB hebt ontvangen. Daarna klik je op Inloggen. Je komt daarna op de hoofdpagina. 

Het is belangrijk dat je direct het wachtwoord wijzigt in een wachtwoord dat je goed kunt onthouden! Klik na het inloggen op ‘Beheer rekeningen’ rechts boven aan de pagina. Vervolgens klik je links boven aan de pagina op ‘Wachtwoord wijzigen’.  

Bekijk alle vragen in de categorie "Mijn inkomensbeheer"

Mijn krediet

Mijn Krediet is uw persoonlijke omgeving voor uw krediet bij de GKB. Met Mijn Krediet kunt u altijd, dus wanneer u maar wilt, online de status van krediet(en) bij de GKB volgen.

Meld u nu hier aan voor Mijn Krediet.

Om gebruik te kunnen maken van Mijn Krediet moet u zich eerst hiervoor aanmelden. Daarna kunt u met de ontvangen gegevens inloggen. Dit kan via het tabblad Mijn Omgevingen of direct en daarna te klikken op de knop Mijn Krediet.

Het enige dat u hiervoor nodig heeft, is een geldig e-mailadres en een internetverbinding. U kunt vervolgens thuis op uw eigen computer inloggen, maar ook op andere plekken, als bijvoorbeeld op een computer in de bibliotheek.

Bekijk alle vragen in de categorie "Mijn krediet"

Mijn bewind

Neem hiervoor contact op met jouw contactpersoon.

Heb je Budgetbeheer bij de GKB of als sta je onder bewind bij de GKB dan kun je gebruik maken van Mijn Inkomensbeheer. Heb je een krediet kijk dan op Mijn Krediet, heb een schuldregeling bij de GKB, kijk op Mijn Schuldhulp.

Ga naar https://kasboek.smartfms.nl/. Hier vul je jouw e-mailadres in samen met de inloggegevens in die je van de GKB hebt ontvangen. Daarna klik je op Inloggen. Je komt daarna op de hoofdpagina. 

Het is belangrijk dat je direct het wachtwoord wijzigt in een wachtwoord dat je goed kunt onthouden! Klik na het inloggen op ‘Beheer rekeningen’ rechts boven aan de pagina. Vervolgens klik je links boven aan de pagina op ‘Wachtwoord wijzigen’.

Bekijk alle vragen in de categorie "Mijn bewind"