Spring naar inhoud

Inkomensbeheer

Hieronder vind je de meest gestelde vragen over inkomensbeheer.

Bij inkomensbeheer beheert de GKB je inkomsten en betaalt daarvan je vaste lasten, zoals huur, energie, water en je zorgverzekering.

Ook adviseren wij je over hoe je jouw inkomsten kunt verruimen en uw uitgaven kunt verlagen.

Je kunt je aanmelden voor inkomensbeheer via het digitale aanmeldformulier.

Heb je hulp nodig bij de aanmelding? Bel ons dan op 0592 820 840.

Hoe lang inkomensbeheer duurt is afhankelijk van het beleid van de gemeente waar je woont.
In sommige gemeenten geldt een maximale looptijd. In het algemeen geldt dat wanneer je jouw budget (weer) zelf kunt beheren, inkomensbeheer stopt.

Inkomensbeheer kost je meestal niets. De kosten van inkomensbeheer worden bijna altijd betaald door de gemeente.

In de meeste gevallen maken wij iedere dinsdag weekgeld naar je over, tenzij je andere afspraken met je inkomensbeheerder hebt gemaakt. Binnen uiterlijk twee werkdagen staat het op uw rekening. Hoe lang dit precies duurt, is afhankelijk van je bank.

Nee, dat is niet mogelijk.

Je kunt 24 uur per dag, 7 dagen per week online je beheerrekening inzien via Mijn omgevingen.
Hier kun je onder andere je inkomsten, je saldo en betalingen die we voor je doen inzien en printen.

Heb je nog geen inloggegevens of ben je deze kwijt, neem dan contact op met je inkomensbeheer.

Heb je geen vaste computer, laptop of mobiele telefoon en dus niet de mogelijkheid digitaal je gegevens in te zien, neem dan contact op met je inkomensbeheerder.

Of door jouw ingeleverde rekeningen al betaald zijn, kun je online inzien via Mijn omgevingen (inloggen onder Inkomensbeheer). Hier kun je 24 uur per dag, 7 dagen per week via internet inzien of een betaling al is uitgevoerd. 

Houd er wel rekening mee dat wij tijd nodig hebben om een ingeleverde rekening te betalen. Is er onvoldoende geld aanwezig om een rekening te betalen, dan laten wij je dit weten.

Welke rekeningen je bij de GKB kunt inleveren als je inkomensbeheer hebt, spreken wij bij de start van het budgetbeheer met je af. 

Rekeningen van betalingen die al in je budgetplan staan, en elke maand gelijk blijven, zoals het maandelijkse energievoorschot, hoef je niet in te leveren. Verandert het bedrag? Lever de rekening dan zo snel mogelijk in. 

Wil je nieuwe verplichtingen aangaan zoals bijvoorbeeld een nieuw abonnement? Overleg dan eerst met je inkomensbeheerder voor u de verplichting aangaat.

Meestal moeten bij inkomensbeheer al jouw inkomsten, ook de toeslagen, bij de GKB binnenkomen.
Komt er te weinig geld binnen, dan kunnen wij namelijk niet al jouw vaste lasten betalen en weekgeld naar je overmaken. Dit geld is dus nodig om bijvoorbeeld je huur, energie- en waterrekening en zorgverzekeringspremie van te betalen en moet daarom op uw beheerrekening binnenkomen.

Bij de start van het inkomensbeheer bespreken wij dit met je.