Spring naar inhoud

Privacyverklaring

De Gemeentelijke Kredietbank (GKB) verwerkt persoons­ge­ge­vens. In deze Privacyverklaring lees je welke per­soons­­gegevens we verzamelen en hoe we die gebruiken.

Wij verwerken persoonsgegevens van mensen met wie wij een relatie heb­ben, willen krijgen of hebben gehad. Het gaat dan bij­voor­beeld om:

  • (Ex-)klanten, gezinsleden en hun vertegenwoordiger(s);
  • (Medewerkers van) schuldeisers en over­heids­instan­ties;
  • (Medewerkers van) hulpverleningsinstanties;
  • (Medewerkers van) organisaties of bedrijven waar­mee klanten een relatie heb­ben, zoals verhuurders, energie­be­drij­ven, zorgverzekeraars (zie ook punt 7);
  • Medewerkers en sollicitanten

Wij verwerken uw persoonsgegevens voor één of meer van de volgende doelen:

  • Het behandelen van uw aanvraag en het bieden van passende hulp
  • Het in kaart brengen van uw financiële situatie en schulden voorkomen of oplossen;
  • Het oplossen van crisissituaties, zoals een woningontruiming of energieaf­slui­ting;
  • Het geven van voorlichting, advies en nazorg, soms met andere hulpverleners;
  • Het verstrekken van sociale leningen en saneringskredieten;
  • Het informeren over of verbeteren van onze dienstverlening;

Wij mogen alleen per­soons­gegevens verwerken als daarvoor een grondslag is. De basis voor een verwerking door de GKB kan zijn:

a. het uitvoeren van een publieke taak

De GKB voert in opdracht van gemeenten de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening uit en verstrekt sociale leningen volgens de Wet financiering decentrale overheden.

b. het uitvoeren van overeenkomsten

Soms sluiten wij een overeenkomst met u. Bijvoorbeeld voor budgetbeheer, schuldregeling of kredietverlening. 

c. voldoen aan een wettelijke verplichting

Soms is de GKB wettelijk verplicht om gegevens te verwerken. Bijvoorbeeld als wij door een rechter zijn benoemd tot bewindvoerder. Bij het verstrekken van een lening zijn wij verplicht uw gegevens op te vragen bij en door te geven aan Bureau Krediet Registratie (BKR).

d. gerechtvaardigd belang

Soms gebruiken wij uw gegevens voor het goed kunnen besturen en voor het verbeteren van onze organisatie, zolang dit geen nadelige gevolgen voor u heeft. Bijvoorbeeld bij: 

  • het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoeken;
  • het beschermen en onderhouden van IT-systemen;
  • het ontwikkelen en verbeteren van onze dienstverlening. 

De GKB verzamelt de volgende soorten gegevens (alleen voor zover nodig voor onze taak):

  • Contactgegevens (zoals naam, adres, woonplaats, telefoonnummers en e-mail­adres);
  • Geslacht, geboortedatum en/of leeftijd;
  • Burgerservicenummer (BSN);
  • Paspoortkopieën of kopieën van andere legitimatiebewijzen;
  • Gegevens over gezinssamenstelling en/of burgerlijke staat;
  • Gegevens van inwonende kinderen (relatie tot klant, voor- en achternaam, ge­boorte­datum en type onderwijs of werk/uitkering);
  • Beroep;
  • Financiële gegevens, zoals uw inkomsten en uitgaven, bankrekeningnummer, betalingsgegevens en/of schulden;
  • Identificatienummers, zoals klantnummers;
  • Of en welke hulp u krijgt van een instantie en van welke instantie;
  • Toegangs- of identificatiegegevens (Mijn GKB / Mijn SMART FMS)
  • Bij bezoek van onze website:
    • het nummer (IP-adressen) van uw computer / tablet e.d.;
    • gegevens die u invult in een digitaal formulier op de website;
    • functionele cookies (om de website goed te laten werken);
    • analytische cookies (om te zien hoe de website door bezoekers wordt gebruikt, bijvoorbeeld welke pagina’s het meest worden bezocht).
  • Gezondheids- of strafrechtelijke gegevens (zeer beperkt en enkel bij absolute noodzaak).

De gegevens ontvangen wij meestal van u zelf, bijvoorbeeld via een formulier op onze website, per post/mail of telefonisch. In sommige gevallen ontvangen wij uw persoonsgegevens van een van onze samenwerkingspartners, hier zullen wij u over informeren.

Wij verwerken niet altijd alle bovenstaande gegevens, dit is afhankelijk van de diensten die u van ons gebruikt. Ons streven is altijd om niet meer gegevens dan noodzakelijk te verwerken.

De GKB bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is. Vaak bepaalt een wet dat we gegevens een bepaalde minimale periode moeten bewaren. Dat betekent:

  • Een klantdossier voor budgetbeheer/schuldhulpverlening bewaren we nog 5 jaar na de beëindiging;
  • Een klantdossier voor beschermingsbewind of een lening bewaren we nog 7 jaar na de beëindiging.

Wij delen alleen persoonsgegevens als dit noodzakelijk is en zullen u - wanneer dit van toepassing is -  daarover zo veel mogelijk informeren. Wij ver­­strekken bijvoorbeeld persoonsgegevens aan:

  • Klanten en hun vertegenwoordiger(s);
  • Werkgevers of uitkerings­instan­ties;
  • Bedrijven waarmee klanten een relatie hebben zoals verhuurders, energie­be­drijven;
  • Schuldeisers, incassobureaus en deurwaarders;
  • Over­heids­instan­ties zoals de gemeente, de sociale dienst en het UWV;
  • Hulpverleningsinstanties als maat­schap­pelijk werk of verslavingszorg;
  • Bedrijven die een deel van onze taken uitvoeren, zoals het doen van be­lasting­aangifte;
  • Bedrijven die ons computersysteem beheren of die ons computerprogramma’s leveren;
  • Organisaties die ons controleren, zoals een accountant of een organisatie die onder­zoekt of we aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen;
  • Leden van de commissie die ons advies geeft bij de behandeling van bezwaar­schrif­ten;
  • Organisaties waaraan we verplicht zijn gegevens door te geven, zoals de recht­bank, Bureau Krediet Registratie of het Centraal Bureau voor de Statistiek;
  • Voedselbank en/of noodfondsen;
  • Advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling;
  • OGGz-netwerk (zorgnetwerk van hulpverleners).

Soms zijn wij wettelijk verplicht uw gegevens door te geven aan de overheid. Bij­voor­beeld aan de belas­ting­dienst, politie, justitie of een toezichthouder.

Wij verwerken geen persoonsgegevens buiten de Europese Unie.

Als de GKB uw persoonsgegevens ver­werkt, heeft u het recht om:

  • Persoonsgegevens in te zien;
  • Te vragen om persoonsgegevens te wissen;
  • Verkeerde persoonsgegevens te laten aanpassen;
  • Bezwaar te maken tegen gebruik van persoonsgegevens;
  • Ons te vragen persoonsgegevens over te dragen aan een andere organisatie;
  • Gegeven toestemming in te trekken (als er toestemming nodig was voor het gebruik van uw gegevens);
  • Een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Wij passen geen geautomatiseerde besluitvorming toe. Dat wil zeggen dat wij geen beslissingen over u nemen zonder menselijke tussenkomst.

Als u gebruik wilt maken van uw rechten, kunt u een verzoek indienen door een e-mail te sturen privacy@degkb.nl. Wij kunnen u dan vragen om uw legitimatie­bewijs. Zo weten we zeker dat niet iemand anders gebruik maakt van uw rechten. De GKB is niet verplicht in alle gevallen volledig aan uw verzoek te voldoen. Zo hebben we soms een bewaar­plicht. Dan kunnen we een ver­wij­derings­verzoek afwijzen. In zo’n geval leggen we u dat duidelijk uit.

  • We hebben duidelijke beschreven (beleid) hoe we ge­ge­vens beveiligen;
  • We hebben duidelijke afspraken over wie, wat doet om gegevens goed be­vei­ligd te hou­den;
  • Al onze medewerkers hebben een geheim­hou­dings­plicht en moeten eerlijk en betrouwbaar han­de­len. Ze kunnen alleen bij ge­ge­vens die echt nodig zijn voor hun werk;
  • Onze medewerkers krijgen regelmatig scholing / training over het beveiligen van gegevens;
  • We letten er goed op dat anderen niet bij onze laptops, usb-sticks en dossiers kunnen;
  • De gegevens en ons computersysteem staan binnen Nederland en op een goed be­vei­lig­de plek waar anderen niet bij kunnen;
  • Onze website en 'Mijn GKB' werken via een beveiligde verbinding;
  • We bekijken regelmatig hoe we de gegevens nog beter kunnen beveiligen;
  • De functionaris voor gegevens­be­scher­ming be­kijkt of gegevens goed beveiligd zijn en of we ons aan de afspraken houden;
  • We hebben heldere afspraken over wat we doen als er iets fout gaat.

Voor vragen of klachten over het gebruik van uw persoons­gege­vens door de GKB kunt u terecht bij de functionaris voor gegevensbescherming. De functionaris gegevensbescherming is bereikbaar via:

E-mail: privacy@degkb.nl

Telefoon: 0592 366 099

Post:
Postbus 426
9400 AK ASSEN

U kunt ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Kijk voor meer informatie op de website: www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.